مجمع جهانی اقتصاد (اجلاس داووس) چیست؟

مجمع جهانی اقتصاد (به انگلیسی: World Economic Forum) در سال ۱۹۷۱ توسط یک استاد آلمانی الاصل حوزه‌ی کسب و کار به اسم کلاوس مارتین شواب (Klaus Martin Schwab) که در دانشگاه ژنو تدریس می‌کرد، تاسیس شده است.

از آنجا که جلسات این مجمع در داووس (Davos) سوییس برگزار می‌شود، عموماً در رسانه‌ها با عنوان اجلاس داووس مورد اشاره قرار می‌گیرد.

موقعیت جغرافیایی داووس روی نقشه کشور سوییس - محل برگزاری اجلاس داووس یا مجمع جهانی اقتصاد

مجمع جهانی اقتصاد یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شده در سوییس است که می‌کوشد با ایجاد تعامل میان رهبران بزرگ سیاسی، اقتصادی و صنعتی جهان، به تسریع مسیر توسعه در سطح جهانی، منطقه‌ای و صنعتی کمک کند.

داووس همواره کوشیده است نام خود را با تحول و تغییر و آینده همراه و مترادف نشان دهد.

پیش بینی و ارزیابی ریسک‌های موجود در توسعه جهان، پیش بینی #سناریوهای تحول در آینده‌ی جهان و توسعه استراتژی های توسعه اقتصادی پایدار در جهان، از جمله مواردی است که مجمع جهانی اقتصاد در بیانیه ماموریت خود مطرح کرده و مورد توجه قرار داده است.

کلاوس مارتین شواب، در نخستین سالهای تاسیس مجمع جهانی اقتصاد، معمولاً از رهبران اقتصادی اروپای غربی برای شرکت در این مجمع دعوت می‌کرد.

اگر چه بعداً رهبران سیاسی و اقتصادی و اجتماعی از سراسر جهان، به این مجمع دعوت شدند و عملاً مجمع جهانی اقتصاد واقعاً شکلی جهانی به خود گرفت.

در حال حاضر، علاوه بر ماموریت‌های اولیه، مواردی مانند تروریسم، منابع جهانی آب، بهداشت و سلامت نیز معمولاً در دستور کار اجلاس داووس قرار می‌گیرد.

[مطلب مرتبط: آیا چین رهبر اقتصاد جهانی می‌شود؟]

[مطلب مرتبط: بحث فرصت‌ها و تهدیدهای تکنولوژی‌های نوین در داووس]

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ