چند نرم افزار CRM | مقایسه نرم افزارهای CRM

هیچ‌کس نمی‌تواند فهرستی از بهترین نرم افزارهای CRM تنظیم کند و ادعا کند آن فهرست، جامع و مانع است.

شرکت‌های بسیاری برای خودشان به صورت داخلی، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری را طراحی و پیاده سازی می‌کنند.

همچنین شرکتهای نرم افزاری فراوانی را می‌توانید در سراسر جهان بیابید که با توجه به نیازهای یک صنعت خاص (مثلاً بانک یا بیمه یا خودرو یا آموزش) نرم افزارهای ویژه و تخصصی برای مدیریت ارتباط مشتری در یک صنعت خاص تولید و عرضه کرده‌اند.

اما معمولاً وقتی از نرم افزاری های مدیریت ارتباط با مشتری صحبت می‌کنیم، فهرستی از شرکت‌های قدرتمند و باسابقه در عرصه‌ی CRM به ذهن می‌رسد که مطالعه و بررسی خدمات آنها می‌تواند برای ما آموزنده باشد.

حتی کسانی که نرم افزارهای CRM تخصصی طراحی و تولید می‌کنند، معمولاً در نخستین گام به بررسی خدمات و قابلیت‌های این نرم افزارهای مطرح جهانی می‌پردازند.

در ادامه فهرست تعداد محدودی از راهکارهای نرم افزاری مدیریت ارتباط با مشتری را ارائه می‌کنیم.

برخی از برترین نرم افزارهای CRM

  Salesforce

اگر ادعا کنید Salesfore در میان نرم افزارهای CRM شناخته شده‌ی جهان، رتبه‌ی اول یا دوم را به خود اختصاص می‌دهد، بعید است با مخالفت جدی روبرو شوید.

Salesforce کوشیده است برای کسب و کارها در سطوح و لایه‌های مختلف، راهکارهای نرم افزاری اختصاص طراحی و عرضه کند.

امروز اکثر عرضه کنندگان خدمات مدیریت ارتباط با مشتری، چارچوب و راهکارهای مورد استفاده توسط این شرکت را به عنوان بنچمارک مورد توجه قرار می‌دهند و به آن استناد می‌کنند.

  Microsoft Dynamics CRM

همان‌طور که انتظار می‌رود، شرکت مایکروسافت هم در این زمینه فعال است و راهکار نرم افزاری خود را برای CRM ارائه می‌دهد.

مایکروسافت بر خلاف بسیاری از شرکتها که سیستم مدیریت ارتباط با مشتری را صرفاً با تکیه بر فضای ذخیره سازی ابری (Cloud) خود طراحی می‌کنند، سرویس‌هایش را هم به صورت Cloud و هم به صورت مستقل – برای نصب بر روی سرورهای شرکت‌ها – عرضه می‌کند.

البته بدیهی است که برای نصب مستقل روی سرور‌های خودتان با لایسنس معتبر، باید قیمت‌های چندهزاردلاری مایکروسافت را هم بپذیرید و تحمل کنید.

  SugarCRM

اگر بخواهید فضای راهکارهای نرم افزاری مدیریت ارتباط با مشتری را به خوبی بشناسید، چاره‌ای ندارید جز اینکه به SugarCRM هم سر بزنید.

این مجموعه که از سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است، راهکاری Open-source برای CRM ارائه می‌دهد و طی سال‌های گذشته از رشد چشم‌گیری هم برخوردار بوده است.

قیمت خدمات SugarCRM متوسط است و بسته به نوع کاربری شما تغییر می‌کند.

ضمن اینکه هر دو راهکار نصب روی سرور و استفاده از خدمات ابری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

  Zoho

Zoho هم مجموعه‌ی قدرتمند دیگری است که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری را در شکل‌ها و قابلیت‌های مختلف عرضه می‌کند.

Zoho از جمله معدود راهکارهای قدرتمند CRM است که نسخه‌ی رایگان هم دارد. به عبارتی مدل درآمدی Zoho از جنس فریمیوم است.

اگر تعداد کاربرانی که می‌خواهید با سیستم CRM شما کار کنند بیشتر از سه نفر نیست، می‌توانید از خدمات Zoho به صورت رایگان استفاده کنید.

البته شرکتها و راهکارهای بسیار دیگری هم وجود دارند که الزاماً از موارد معرفی شده ضعیف‌تر نیستند.

هدف ما از معرفی این چند راهکار، صرفاً آشنایی شما با فضای نرم افزارهای CRM بود تا بتوانید سایر نرم افزارها و خدمات را ساده‌تر مقایسه و ارزیابی کنید.

مقایسه نرم افزارهای CRM

پیش از این‌که به مقایسه نرم افزارهای CRM بپردازید یا از یک مشاور بخواهید چنین کاری را برای شما انجام دهد، حتماً مشخص کنید که از میان انواع نرم افزارهای CRM کدامیک برای شما مناسب است.

بنابراین صرفاً به خاطر یک برند مشخص به سراغ نرم افزار CRM آن نروید و قضاوت‌های کلی به این شکل که «CRM شرکت X از CRM شرکت Y بهتر است» را نپذیرید.

مثلاً اگر CRM عملیاتی مد نظر شماست، نرم افزارهای CRM شرکتهای مختلف را از نظر توانایی عملیاتی مقایسه کنید. اما اگر فرایندهای CRM تحلیلی هم مورد نیاز شما باشد، ممکن است مطلوبیت محصولات مختلف برایتان تغییر کند.

اگر می‌خواهید راهکارهای بین‌المللی CRM را با یکدیگر مقایسه کنید، Review‌هایی که در سایت FinancesOnline آمده، نقطه‌ی شروع خوبی است.

هم‌چنین در همین سایت، بخشی وجود دارد که ویژگی های منحصر به فرد نرم افزارهای CRM شرکتهای مختلف را مطرح می‌کند. اگر قصد داشته باشید نرم افزارهای ایرانی را خریداری کنید، فهرست ویژگی‌های مطرح شده در این نوع مقایسه‌ها، به شما دید می‌دهد که در مقایسه و ارزیابی، چه نوع فاکتورهایی را مد نظر قرار دهید.

[ درس مرتبط: آموزش مدیریت ارتباط با مشتری ]

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ