نظریه اطلاعات چیست؟

نظریه اطلاعات شاخه‌ای از علم ریاضی است که در سه زمینه‌ی اندازه گیری (عددی کردن) و ذخیره سازی و انتقال اطلاعات توسعه یافته است.

کلود شانون را پدر نظریه اطلاعات می‌دانند.

نظریه اطلاعات زمانی در ذهن کلود شانون شکل گرفت که می‌خواست محاسبه کند و ببیند تکنیک های فشرده سازی برای جابجایی اطلاعات، حداکثر چقدر توانایی دارند و مرز قابل تصور برای فشرده سازی اطلاعات چقدر است.

آن محاسبات و اندازه گیری ها، پایه‌ی چیزی شد که امروز به نام انتروپی اطلاعات می‌شناسیم.

امروز نظریه اطلاعات دیگر یک علم ریاضی و مجرد محسوب نمی‌شود.

بلکه از ترکیب آن با دانش‌های مختلف از جمله زیست شناسی، فیزیک، شبکه های اجتماعی و کوانتوم، تخصص‌های میان رشته‌ای زیادی خلق شده است.

هربار که یک فایل را در فرمت ZIP یا RAR فشرده می‌کنید و یا یک موسیقی را در قالب mp3 گوش می‌دهید، در حال استفاده از دستاوردهای نظریه اطلاعات هستید.

به همین دلیل، عموماً گفته می‌شود که کلود شانون از جمله دانشمندانی است که سهم او در توسعه‌ی دنیای تکنولوژی آن قدر که شایسته است، برای مردم عادی شناخته شده نیست.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ