کتاب قوی سیاه نوشته نسیم طالب

کتاب قوی سیاه یا Black Swan مشهورترین کتاب نسیم نیکلاس طالب است که البته معمولاً به نام نسیم طالب شناخته می‌شود.

این کتاب توسط آقای محمد ابراهیم محجوب با عنوان فرعی اندیشه ورزی پیرامون ریسک به زبان فارسی نیز ترجمه شده است و به همت انتشارات آریاناقلم منتشر شده است.

همچنانکه در مصاحبه نسیم طالب با نشریه فایننشال تایمز مشخص است، بخش عمده‌ی شهرت او، ناشی از مخالفت وی با نگرش رایج در بانکداری و سرمایه گذاری در سطح جهان است.

نسیم طالب در دورانی که هنوز رکود اقتصاد جهانی در سالهای ۲۰۰۸ و سالهای پس از آن پیش نیامده بود، همیشه و همه‌جا اعلام می‌کرد که نظام بانکداری فعلی، شکننده (Fragile) است.

نویسنده کتاب قوی سیاه همیشه معتقد بوده است باید به حرف کسانی گوش کنید که پای خودشان در تصمیم‌ و اظهارنظرشان گیر باشد، برای اثبات باورش به حرف خودش، قسمت عمده‌ی دارایی‌اش را روی معاملات آتی بازار بورس با فرض شکسته شدن نرخ‌ها سرمایه‌گذاری کرد و اتفاقاً بخش قابل توجهی از دارایی امروز او نیز از همین طریق کسب شده است.

نسیم طالب در کتاب قوی سیاه، نگرش رایج در مدیریت ریسک را به باد انتقاد می‌گیرد و معتقد است که اکثر فعالان بازار مالی و سرمایه گذاری، برای تحلیل آینده صرفاً به روند گذشته اکتفا می‌کنند.

به همین علت، مثلاً اگر صدها قوی سفید دیده باشند، بر این باور خواهند بود که قوی سیاه وجود ندارد.

جالب اینجاست که معمولاً وقتی قوی سیاه را دیدند، زنجیری از توضیحات و تحلیل‌ها را ردیف می‌کنند و می‌گویند که از قبل می‌توانستیم منتظر ظهور قوهای سیاه باشیم.

نسیم طالب، بحث خود را به موضوع مالی و سرمایه گذاری محدود نمی‌کند و معتقد است که از این نگرش می‌توان برای مدیریت استراتژیک کسب و کارها در شرایط ابهام استفاده کرد.

متمم بر همین اساس، سلسله درس‌های مدیریت در شرایط ابهام را طراحی و ارائه کرده است.

خلاصه کتاب قوی سیاه

اگر علاقه‌مند به مطالعه خلاصه کتاب قوی سیاه نسیم طالب هستید و مشکلی با خواندن متن‌های انگلیسی ندارید، می‌توانید چند فایل PDF زیر را دانلود کرده و مرور کنید:

دانلود مرور و خلاصه کتاب قوی سیاه نسیم طالب (فایل PDF – دیوید آلدوس)

دانلود PDF خلاصه کتاب قوی سیاه ( تهیه شده توسط GetAbstract و انتشار آزاد توسط اکونومیست)

مقاله درباره نظریه قوی سیاه

اگر در پی مطالعه مقاله در زمینه نظریه قوی سیاه هستید، می‌توانید این کار را از مطالعه‌ی مقاله‌ی ساده‌ای که خود نسیم طالب درباره‌ی اثر قوی سیاه در هنر و ادبیات نوشته است آغاز کنید:

دانلود فایل PDF مقاله قوی سیاه نسیم طالب

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ