گروه علی بابا

گروه علی بابا (Alibaba Group) یک شرکت تجاری است که در سال ۱۹۹۹ توسط فردی به نام جک ما (Jack Ma) در قالب یک سرویس آنلاین برای معامله بین شرکت‌ها (Business to Business) تاسیس شد.

جک ما قبل از آغاز به کار علی بابا، به عنوان یک معلم زبان انگلیسی در یک اتاق ساده زندگی می‌کرد (+).

البته امروز گروه علی بابا علاوه بر سایت alibaba.com (که نخستین سایت آن بوده است) مالک سایت‌های دیگری مانند taobao.com و tmall.com هم هست.

ساختمان دفتر مرکزی گروه تجاری علی بابا در چین

سایت علی بابا همچنان فعالیت اصلی خود را بر محور کسب و کارهای B2B قرار داده است.

اما Taobao را می‌توان معادل چینی سایت eBay دانست و به عبارتی در حوزه C2C (ارتباط مستقیم بین مصرف کنندگان) فعالیت می‌کند.

Tmall هم برای ارتباط بین کسب و کارها و مصرف کنندگان به وجود آمده و در واقع مدل کسب و کار آن، B2C است.

بنابراین باید توجه داشته باشیم که وقتی از شرکت علی بابا یا گروه علی بابا یا هولدینگ علی بابا صحبت می‌کنیم، منظورمان صرفاً سایت alibaba.com نیست. بلکه مجموعه‌ای از سایت‌های پرترافیک و ارزشمند تجاری در چین است که علی بابا، تائوبائو و تی مال و علی اکسپرس از جمله‌ی بزرگترین آنها محسوب می‌شوند.

علی بابا در صنعت خرده فروشی در ابعاد و اندازه‌ی وال مارت است و خود را در رقابت با این مجموعه می‌بیند. ضمن اینکه با درآمد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶، می‌توان آن را یکی از بزرگترین شرکتهای اینترنتی جهان دانست (+) که حدود ۸۰ درصد تجارت آنلاین چین را در اختیار خود دارد.

این شرکت بر اساس آخرین آمار منتشر شده (سال ۲۰۱۵) حدود ۳۶۰۰۰ نفر کارمند دارد و برآورد می‌شود چیزی در حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون مشتری  ماهیانه داشته باشد (+).

البته این آمارها به علت رشد شتابنده‌ی پلتفرم‌های موبایل این شرکت، به سرعت در حال تغییر هستند.

در صورتی که به جک ما علاقمند هستید، می‌توانید چند جمله از او را (تحت عنوان: دیوانگی با حماقت فرق دارد) در پاراگراف فارسی متمم بخوانید.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ