استرس مزمن یا استرس کرونیک چیست؟

استرس مزمن یکی از انواع استرس است که در اثر طولانی بودن حضور یک یا چند عامل استرس زا در زندگی به وجود می‌آید.

صفت مزمن از ریشه زمان است و به طولانی بودن اثر استرس اشاره دارد. در زبان انگلیسی هم به استرس مزمن، Chronic Stress گفته می‌شود که Chron هم به زمان اشاره دارد (کرونوس خدای یونانی).

استرس کرونیک یا استرس مزمن یکی از بدترین انواع استرس است. چون گاهی حضور آن در زندگی چنان جدی می‌شود که عملاً آن را جدی نمی‌گیریم. اما اثرات نامطلوب آن بر سلامت، سیستم ایمنی بدن و توان تحمل فشارهای عصبی ما وجود خواهد داشت.

مواد غذایی موجود در رژیم غذایی ما و سر و صدای محیط، تنها دو مورد از عوامل ایجاد استرس کرونیک هستند که در کنار مشکلات خانوادگی و محیط نامطلوب شغلی و سطح پایین رضایت شغلی، می‌توانند به چالشی برای زندگی ما تبدیل شوند.

به همین علت، عموماً گفته می‌شود که استرس مزمن را در بسیاری از موارد می‌توان از بیماری های سبک زندگی دانست که با توجه به سبک زندگی و مدیریت آن، تا حد مطلوبی قابل اجتناب و مدیریت کردن است.

لینک مرتبط:

درس مدیریت استرس

تعریف استرس

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ