استنلی کوپر اسمیت | طراح پرسشنامه عزت نفس

استنلی کوپر اسمیت (Stanley Coopersmith) را می‌توان جزو دانشمندان مظلوم در حوزه روانشناسی دانست.

او را به خاطر طراحی پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت می‌شناسند. پرسشنامه‌ای که امروز در دنیا بسیار شناخته شده است و هنوز هم به عنوان یک ابزار سنجش ارزشمند به صورت گسترده و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

[ مطالعه‌ی بیشتر: پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت ]

اما غیر از مطالعات او در زمینه عزت نفس و پرسشنامه عزت نفس او، در مورد خود او و زندگی و تلاش‌هایش نمی‌توانید چیزهای زیادی – لااقل در فضای مجازی – بیابید. در حدی که حتی در ویکی پدیای انگلیسی هم، هنوز صفحه ای به نام او وجود ندارد.

کوپر اسمیت در سال ۱۹۲۶ در نیویورک به دنیا آمد و پس از دریافت مدرک کارشناسی، مدتی به فعالیت در کسب و کار خانوادگی خودشان پرداخت.

او بعد از مدتی کار کردن، تصمیم گرفت ادامه تحصیل دهد و پس از گذراندن مقطع ارشد، دکترای خود را در روانشناسی از دانشگاه کورنل دریافت کرد.

او در سال ۱۹۶۳ به عنوان استادیار در پردیس Davis دانشگاه کالیفرنیا (UCDavis) مشغول به کار شد (+) و چهار سال بعد، کتاب Antecedents of Self-Esteem را منتشر کرد که از کتابهای ارزشمند و کلاسیک در زمینه عزت نفس است.

ده سال بعد در سال ۱۹۷۷ در حالی که در کل ۱۴ سال سابقه کار دانشگاهی داشت، به خاطر بیماری و عدم امکان حضور منظم در کلاس‌ها، بازنشسته شد و در مدرسه‌ها و فضاهای خصوصی، به طراحی و اجرای برنامه های متعدد برای توسعه عزت نفس دانش آموزان و نوجوانان پرداخت.

اما تنها دو سال پس از آن در ۵۳ سالگی درگذشت.

احتمالاً اگر استنلی کوپر اسمیت فقط چند سال بیشتر زنده می‌ماند، دانش عزت نفس امروز در نقطه‌ای بهتر و ارجمندتر قرار داشت.

[ مطلب مرتبط: دوره آموزش عزت نفس و افزایش آن ]

[ مطلب مرتبط: تعریف عزت نفس ]

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ