رشته مدیریت آموزشی چیست؟

رشته مدیریت آموزشی (به انگلیسی: Educational Management و گاهی Educational Administration) یک رشته دانشگاهی است که معمولاً در سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌شود و در آن به مدیریت آموزش و فرایندهای آموزشی می‌پردازند.

البته سهم آموزش در این رشته معمولاً پررنگ‌تر از سهم مدیریت است و بخش مدیریت هم، غالباً به سیاست‌گذاری محدود می‌شود.

بنابراین بهتر است مدیریت آموزش را یکی از گرایش های رشته MBA یا سایر انواع مدیریت اجرایی در نظر نگیرید.

کدام مقطع آموزشی مورد توجه رشته مدیریت آموزشی است؟

بخش قابل‌توجهی از سرفصل‌های رشته مدیریت آموزشی به آموزش در دبستان و دبیرستان اختصاص دارد.

اما اگر معیارتان سرفصل‌های دانشگاهی نباشد، خواهید دید که در ادبیات تحقیقاتی، مقالات و فعالیت کارشناسان مدیریت آموزشی به همه‌ی مقاطع آموزشی از دبستان تا تحصیلات عالی دانشگاهی پرداخته می‌شود.

آینده شغلی رشته مدیریت آموزشی چیست؟

کسانی که در مدیریت آموزشی تحصیل می‌کنند، معمولاً وارد یکی از دو شاخه‌ی فعالیت‌های اجرایی مدیریتی و یا سیاست‌گذاری می‌شوند.

شاخه‌ی سیاست‌گذاری به این معناست که متخصصان مدیریت آموزشی با مراکز دولتی، نهادهای غیرانتفاعی و انجمن‌ها و گروه‌های تصمیم‌گیر یا تصمیم‌ساز در حوزه‌ی آموزش همکاری می‌کنند.

ورود به شاخه‌ی اجرایی هم به معنای تأسیس یک مدرسه یا آموزشگاه و یا ورود به تیم مدیریتی یک مرکز آموزشی است.

سرفصل های رشته مدیریت آموزشی

سرفصل های تعریف‌شده برای این رشته، از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. اما برخی موضوعات را می‌توان فصل مشترک غالب این دوره‌ها دانست.

از جمله‌ی این موضوعات می‌توان به رهبری آموزشی یا Educational Leadership اشاره کرد که اخیراً در بسیاری از این دوره‌ها، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

اصول مدیریت آموزشی، اقتصاد آموزش، مبانی و اصول برنامه ریزی آموزشی، سیاست گذاری در آموزش، فلسفه آموزش، رهبری یادگیری، رفتار سازمانی در مراکز آموزشی، هوشمندسازی آموزش و فرایندهای آموزشی، تحقیق و تحول و نوآوری در آموزش، مدیریت دانش، ارزش‌یابی و کنترل برنامه‌های آموزشی، جنبه‌های حقوقی آموزش و اخلاق حرفه‌ای در آموزش، از جمله موضوعاتی هستند که در بیشتر برنامه‌های مدیریت آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرند.

چه مهارت‌هایی به موفقیت در رشته مدیریت آموزشی کمک می‌کنند؟

جدای از دانش تخصصی که در این رشته مورد بحث قرار می‌گیرد، مهارت ارتباطی، رهبری، قدرت حل مسئله و تفکر سیستمی از جمله مواردی هستند که می‌توانند روی سرنوشت و میزان موفقیت دانشجویان رشته مدیریت آموزشی تأثیر بگذارند.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ