زندگی نامه ادیسون

توماس ادیسون را معمولاً‌ با اختراع لامپ به خاطر می‌آورند. گاهی هم او را مخترع برق می‌دانند (البته قطعاً نباید نام نیکولا تسلا را هنگام مرور تاریخچه اختراع برق فراموش کنیم).

اما مجموعه‌ اختراعات و ابتکارات او آن‌قدر متعدد و متنوع بود که می‌توان گفت ادیسون نزدیک‌ترین مصداق برای واژه‌ی مخترع است.

تحقیق درباره ادیسون دشوار نیست و درباره‌ی او کتاب‌ها و مقالات فراوانی وجود دارد. بنابراین در این‌جا صرفاً به شرح خلاصه زندگی نامه ادیسون می‌پردازیم.

مرور مختصر زندگی نامه ادیسون

نام کامل ادیسون، توماس آلوا ادیسون (Thomas Alva Edison) بود و در میانه‌ی قرن نوزدهم (۱۸۴۷) در ایالت اوهایو آمریکا متولد شد. اگر چه اصالت ادیسون به اوهایو باز می‌گردد، اما او در میشیگان بزرگ شد و زندگی را تجربه کرد.

ادیسون حدود ۸۴ سال عمر کرد و در سال ۱۹۳۱ درگذشت. او تمام این مدت را به تلاش و تحقیق و اختراع مشغول بود. دستاوردهای تلاش ادیسون آن قدر زیاد و متنوع‌اند که اکنون بعد از گذشت نزدیک یک قرن از تاریخ مرگ ادیسون، هنوز بسیاری از جنبه‌های زندگی ما تحت تأثیر اوست.

زندگی نامه توماس ادیسون - عکس ادیسون واقعی

داستان زندگی ادیسون با رویدادها و بدشانسی‌های فراوانی همراه است.

توماس ادیسون در کودکی گرفتار بیماری مخملک شد و قوای شنوایی خود را تا حد بسیار زیادی از دست داد. در حدی که می‌توان او را ناشنوا در نظر گرفت. نکته‌ای که معمولاً در بررسی بیوگرافی ادیسون از چشم پنهان می‌ماند.

با مرور رویدادهای کودکی ادیسون و وضعیت زندگی‌اش، او را می‌توان یکی از موفق‌ترین دستاوردهای آموزش در خانه (Home Schooling) دانست. او فقط سه ماه به مدرسه رفت و تمام آموزش‌های زندگی‌اش را از مادرش دریافت کرد.

مادر ادیسون یک معلم بود و به همین علت، توانست به خوبی از عهده‌ی آموزش و تربیت فرزند خود برآید.

مادرش به او در راه اندازی یک آزمایشگاه کوچک شیمی در خانه کمک کرد و همچنین او را تشویق کرد تا در دوازده سالگی، روزنامه‌ای را بنویسد و نسخه‌های آن را در ایستگاه راه‌آهن به مسافران بفروشد.

آزمایشگاه و اختراعات توماس ادیسون

 نخستین درآمد جدی توماس ادیسون

ادیسون سرمایه اولیه‌ی فعالیت‌هایش را از فروش یکی از اختراعاتش به دست آورد. او دستگاهی ساخت که می‌توانست در بازار بورس مورد استفاده قرار بگیرد و قیمت سهم‌ها را به همراه نماد شرکت‌ها، روی یک نوار طولانی چاپ کند.

این دستگاه با هر بار چاپ، تیک تیک می‌کرد و به همین علت به Ticker (یا Stock Ticker) معروف شد. البته دستگاه‌های تیکر، قبل از ادیسون هم وجود داشتند. اما او توانست آنها را بهینه سازی کند و یک دستگاه را با قیمت ۴۰ هزار دلار به بورس بفروشد.

توماس ادیسون این پول را سرمایه اولیه کارش در نظر گرفت و تصمیم گرفت به یک مخترع تمام وقت تبدیل شود.

اختراعات ادیسون

ادیسون آخرین گواهی ثبت اختراع را در هشتاد سالگی دریافت کرد. او در مجموع ۱۰۹۳ اختراع رسمی ثبت شده، داشته است.

ادیسون علاوه بر لامپ حرارتی رشته‌ای، اختراعات زیادی داشته که از جمله آنها می‌توان به برق مستقیم، لاستیک سینتتیک، تصاویر متحرک (پایه‌ی ویدئو و سینما)، دستگاه الکتریکی ثبت رای در انتخابات و فونوگراف اشاره کرد.

ادیسون از لحاظ فکری بسیار پیشرو بود و در شرایطی که جهان با اختراع برق سرمست و راضی بود، برای استفاده از انرژی‌های نوین و سوخت‌های غیرفسیلی تلاش می‌کرد.

[مطالعه بیشتر: توماس ادیسون آینده صنعت برق را چگونه می‌دید؟]

در صورتی که آشنایی بیشتر با سرگذشت ادیسون و دغدغه‌هایش برایتان جذاب است، می‌توانید مطلب «توماس ادیسون در تلاش برای شنیدن صدای ارواح» را هم بخوانید.

اگر هم به خواندن حرف‌ها و جملات توماس ادیسون علاقه دارید، می‌توانید یکی از دو مطلب «همیشه می‌دانسته‌ام چه می‌خواهم» یا «استخدام به سبک توماس ادیسون» را بخوانید.

منبع مورد استفاده در تدوین زندگینامه ادیسون: Edison: A Biography (نوشته متیو جوزفسون)

اگر بخواهید زندگینامه ادیسون را به زبان انگلیسی بخوانید، این کتاب یکی از بهترین و معتبرترین گزینه‌هاست.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ