چند گزارش و مقاله در مورد بلاک چین

کسانی که به بلاکچین علاقه‌مند باشند و بخواهند با پایه‌های این تکنولوژی بیشتر آشنا شوند، گزینه‌های فراوانی پیش رو دارند. برای آشنایی خواننده‌ی مبتدی با بلاکچین از نقطه‌ی صفر کتاب‌های متعددی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کتابهای زیر اشاره کرد:

Blockchain, Developing, Business, Law, and Solutions

Blockchain Basic in 25 Steps

Blockchain Revolution

اما افراد بسیاری هستتد که قصدشان یادگیری جزئیات تخصصی در زمینه‌ی بلاکچین نیست و صرفاً می‌خواهند تصویری کلی از این فناوری نسبتاً جوان داشته باشند و بدانند که بلاکچین چگونه ممکن است آینده را دگرگون کند.

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ جهان، مطالعاتی در این زمینه انجام داده و حاصل آن‌ها را در قالب گزارشهای مدیریتی یا مقالات غیررسمی (مقاله سفید یا Whitepaper) منتشر کرده‌اند.

در ادامه می‌توانید برخی از این گزارش‌ها و مقالات را ببینید و بسته به علاقه‌ی خود، دانلود و مطالعه کنید. بخش قابل‌توجهی از این اسناد توسط دو شرکت بزرگ مشاوره مدیریت Deloitte و PwC منتشر شده و هدف نهایی‌شان از تولید و انتشارات این مطالب، همان‌طور که انتظار می‌رود، جذب مشتری برای پروژه‌های مشاوره است.

با این حال، نکات ارزشمندی در آن‌ها مطرح شده و «اگر قصدتان آشنایی بسیار ابتدایی یا اطلاع از کلمات کلیدی این حوزه برای مطالعات بیشتر باشد» می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

شرکت دیلویت در یک پیمایش بین‌المللی با مدیران بسیاری از شرکت‌ها درباره‌ی حال و آینده بلاکچین صحبت کرده و نظرهای آن‌ها را در قالب یک گزارش جالب ارائه کرده است. برخی از سوال‌هایی که از مدیران پرسیده شده به شرح زیر است:

  • بلاکچین چقدر به سازمان شما و فعالیت‌هایتان ارتباط پیدا می‌‌کند؟
  • نگرش شما نسبت به بلاچین چیست؟
  • چه نوع دارایی‌های دیجیتالی را در مدل کسب و کار خود به کار می‌گیرید؟
  • هویت دیجیتال بر پایه‌ی بلاکچین بیشتر کدام حوزه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
  • شرکت شما در یک سال آتی حدوداً چقدر بر روی بلاکچین سرمایه گذاری خواهد کرد؟

Blockchain Global Survey, Deloitte

مقاله انقلاب بلاکچین (دیلویت) در ۳۹ صفحه تنظیم شده که بخشی از آن به توضیحات عمومی درباره‌ی بلاکچین و بخشی دیگر به جایگاه سوییس در تحول بلاکچین می‌پردازد. ۱۳ صفحه‌ی نخست که به اطلاعات و توضیحات عمومی و تعریف بلاکچین و ویژگیهای بلاکچین پرداخته می‌‌تواند برای مخاطب عام مفید باشد:

The Blockchain (R)evolution

شرکت مشاوره مدیریت PwC که در زمینه‌ی بلاکچین هم به مدیران سازمانها مشاوره می‌دهد، مجموعه‌ای از اطلاعات مقدماتی درباره‌ی بلاکچین را در قالب یک گزارش ارائه کرده است. در این گزارش، ضمن تعریف بلاکچین به این سوال‌ها پاسخ داده شده است که:

  • کدام کشور رهبر فناوری بلاکچین در جهان است؟
  • شرکت‌های مختلف تا چه حد فناوری بلاکچین را پذیرفته‌ و وارد ساختار خود کرده‌اند؟
  • کدام صنایع در استفاده از تکنولوژی بلاکچین پیشتاز هستند؟
  • موانع اصلی در توسعه بلاکچین و پذیرش  آن توسط سازمان‌ها چیست؟

PwC Report: Blockchain, Current State

این مقاله‌ی ۱۱ صفحه‌ای دیلویت هم به معرفی بلاکچین و به طور خاص، چالش‌های توسعه بلاکچین پرداخته است. صفحه‌ی ۶ که در آن به چالش‌های اصلی توسعه بلاکچین پرداخته، مهم‌ترین صفحه‌ی این گزارش است:

Blockchain, Paradox and Opportunities

منظور از Business Blockchain چیست؟ بلاکچین چگونه روی فرایندهای کسب و کار تأثیر می‌گذارد؟ پیاده سازی پروژه های بلاکچین چه مراحلی دارد؟

Business Blockchain

در این گزارش پنج محور اصلی برای توسعه بلاکچین فهرست شده‌ است. این محورها مواردی هستند که هم‌اکنون نیاز به سرمایه‌گذاری‌اند و بدون آن‌ها تکنولوژی بلاکچین رشد سریع را تجربه نخواهد کرد. استانداردسازی، افزایش سرعت و حمایتهای قانونی از جمله موارد مورد توجه در این گزارش هستند:

Five Challenges in Blockchain Development

در این گزارش مختصر ۱۸ صفحه‌ای، برخی از جنبه‌های حقوقی بلاکچین و دردسرها و موانع مربوط به آن فهرست شده‌اند. از آن‌جا که بخش بزرگی از این گزارش به معرفی مقدماتی و تعاریف بلاکچین اختصاص پیدا کرده، صرفاً سه یا چهار صفحه‌ی آن مفید است و می‌‌تواند کلیدواژه‌هایی را برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی حقوق بلاکچین در اختیار قرار دهد:

Blockchain, Legal Issues

مجموعه اسلایدهای زیر به کاربرد بلاکچین در تعریف و تشخیص هویت پرداخته‌اند. با توجه به اصطلاحات تخصصی که در این اسلایدها آمده، مطالعه‌ی آ‌نها برای کسانی مفید خواهد بود که روش‌های سنتی‌تر Authentication و Verification در فضای دیجیتال را می‌شناسند:

Blockchain & Identity

در گزارش زیر (Applications) یک اینفوگرافیک ساده وجود دارد که برخی از کاربردهای بلاکچین در حوزه مالی را نشان می‌دهد. هویت دیجیتال، برنامه‌های وفاداری مشتریان و اعطا و مدیریت تسهیلات سندیکایی از جمله موارد مورد اشاره هستند.

گزارش دوم (FAQ) هم به کاربردهای مالی بلاکچین پرداخته، اما ویژگی آن این است که نکات مهم در قالب پرسش و پاسخ مطرح شده‌اند:

Blockchain For Finance (Applications)

Blockchain For Finance (FAQ)

برای کسانی که در زمینه‌ی رسانه و تولید محتوا فعالیت می‌کنند، این سوال وجود دارد که آیا بلاکچین حوزه‌ی رسانه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ در این گزارش مختصر اما دقیق، زنجیره ارزش صنعت رسانه ترسیم شده و توضیح داده شده است که بلاکچین در کدام بخش‌ها می‌تواند موثر باشد. بر اساس این گزارش، بخش گردآوری و توزیع محتوا بیش از سایر بخش‌های صنعت رسانه از تکنولوژی بلاکچین تأثیر می‌پذیرند:

Blockchain and Media, Use Cases

یکی دیگر از حوزه‌هایی که فناوری بلاکچین می‌‌تواند برای آن مفید باشد، حوزه‌ی خدمات ارتباطی و مخابراتی است (Communication Service Providers). در گزارش زیر توضیح داده شده که شرکتهای مخابراتی چگونه و در چه حوزه‌هایی می‌توانند از تکنولوژی بلاکچین استفاده کنند:

Blockchain for CSPs

در این گزارش مختصر ۹ صفحه‌ای، برخی از مهم‌ترین کاربردهای بلاکچین در سلامت فهرست شده‌اند. بخش قابل‌توجهی از این کاربردها در سطح کسب و کارهای سلامت و ارتباط میان آن‌هاست و بیماران به شکل غیرمستقیم از آن‌ها منتفع می‌شوند. البته برخی کاربردهای مستقیم در سطح مصرف‌کننده هم فهرست شده است:

Blockchain in Health-care and Life Sciences

شرکت PwC‌ در یک گزارش مختصر، به بررسی کاربردهای نظامی بلاکچین (يا به عبارت رایج: کاربرد بلاکچین در صنایع دفاعی)‌ پرداخته است. این گزارش بسیار کوتاه و فشرده است. اما از آن چنین برمی‌آید که بیشترین کاربرد بلاکچین در حوزه دفاعی در زمینه‌ی مدیریت زنجیره تأمین خواهد بود:

Blockchain in Defence

همین شرکت PwC‌ گزارش دیگری هم ارائه کرده و در آن به کاربرد بلاکچین در تولید صنعتی پرداخته است. در این گزارش هم تأکید ویژه‌ی PwC بر کاربرد بلاکچین در زنجیره تأمین است. اما حوزه‌های دیگر مانند ردیابی دارایی‌ها، مهندسی و طراحی، مدیریت هویت و تضمین کیفیت هم مورد اشاره قرار گرفته‌اند:

Blockchain in Industrial Manufacturing

یکی دیگر از حوزه‌هایی که فعالان آن امید زیادی به بلاکچین دارند، صنعت بیمه است. در گزارش زیر به بعضی از کاربردهای بلاکچین در بیمه اشاره شده است. شاید یکی از جذاب‌ترین موارد، بیمه‌ی P2P یا Peer-to-Peer باشد. به این معنا که عده‌ای با هم قرار بگذارند و بدون دخالت شرکت‌های بیمه، حق بیمه‌هایشان را یک‌کاسه کنند و در میان آن جمع، هر کس برایش اتفاقی افتاد، از آن پول انباشته شده برای جبران خسارت استفاده کند. البته بیمه‌ی P2P الزاماً در همه‌ی زمینه‌ها به یک اندازه اجرایی و مفید نیست:

Blockchain and Insurance

شورای جهانی انرژی گزارش بسیار جالب و ارزشمندی در زمینه‌ی استفاده از تکنولوژی بلاکچین در بخش انرژی و مزیت‌ها و چالش‌های آن ارائه کرده است. در این گزارش توضیح داده شده که احتمال Disrupt شدن صنعت انرژی به وسیله‌ی بلاکچین بسیار زیاد است. هم‌چنین برآورد تنظیم‌کنندگان گزارش این است که شرکت‌های فعال در حوزه انرژی بیش از سایر بخش‌ها و صنایع، تکنولوژی بلاکچین را به خدمت گرفته‌اند. در این گزارش توضیح داده شده که با وجودی که برخی الگوریتمهای بلاکچین (مثلاً در زمینه استخراج بیتکوین و پردازشهای مربوط به آن) مصرف انرژی بالایی دارند، الزاماً نمی‌توان این قضاوت را به همه‌ی کاربردهای بلاکچین تعمیم داد. در این گزارش گفته شده که مدیران در زمینه‌ی این‌که «خالص اثر بلاکچین در حوزه‌ی انرژی» چیست و آیا این تکنولوژی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد یا افزایش، اتفاق‌نظر وجود ندارد:

World Energy Council, Blockchain and Energy Sector

یکی از مباحثی که معمولاً در کنار بلاکچین مطرح می‌شود، تأثیرات زیست محیطی بلاکچین و فناوری‌های مرتبط با آن است. PwC گزارشی تهیه کرده و در آن به این پرسش پرداخته که بلاکچین چگونه می‌تواند به محیط زیست و سیاره‌ی ما کمک کند.

به نظر می‌رسد دست PwC برای تهیه‌ی دفاعیه‌ای زیست محیطی از بلاکچین چندان باز نبوده و حتی شاید از سر اجبار یا سفارش کارفرما بوده است. چرا که بخش بزرگی از این گزارش به فهرست کردن چالش‌های زیست محیطی گذشته و عملاً تهیه‌کنندگان تا حد امکان از پاسخ به این سوال طفره رفته‌اند. در نهایت هم به چند مورد از کاربردهای بلاکچین با تأثیرگذاری بسیار محدود اشاره شده است. از جمله این‌که می‌توان سیستم‌هایی طراحی کرد که مردم با استفاده از بلاکچین بتوانند Micropayment داشته باشند و پول‌هایی را به عنوان اعانه (Donation) برای کنتورهای آب هزینه کنند.

در کل، با وجودی که در نگاه اول ما با گزارشی ۵۶ صفحه‌ای در شرح «کاربردهای زیست محیطی بلاکچین» روبه‌رو هستیم، پس از بررسی متوجه می‌شویم که هفت یا هشت صفحه پیشنهادهای بسیار خُرد و کوچک با دامنه‌ی اثرگذاری محدود پیش‌ رویمان قرار دارد که آن‌ها هم بسیار خیال‌پردازانه و Speculative هستند:

Blockchain & Environment

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ