گرایش های رشته MBA چیست؟

گرایش های رشته MBA بسته به اینکه در کدام دانشگاه یا کدام مرکز آموزش عالی تحصیل کنید، متفاوت خواهد بود و تا حد زیادی به سلیقه مراکز آموزشی باز می‌گردد.

در اینجا برخی از گرایش های رشته MBA‌ را که بیشتر از بقیه رایج هستند و مورد استقبال بیشتری هم قرار می‌گیرند فهرست کرده‌ایم. البته توجه داشته باشید که گرایش های ام بی ای به مواردی که در این‌جا مطرح شده‌اند محدود نیست. ضمن این‌که نام‌گذاری گرایش‌ها هم تا حدی سلیقه‌ای است و ممکن است دانشگاه‌های مختلف از عناوین متفاوتی استفاده کنند. بنابراین در نهایت، بهتر است سرفصل‌ها را ملاک تصمیم‌گیری و انتخاب گرایش قرار دهید.

MBA با گرایش عمومی (General)

شاید نتوان گرایش عمومی MBA را یک گرایش نامید.

بهتر است بگوییم کسانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در تحصیل MBA یک گرایش مشخص را انتخاب کنند، ترجیح می‌دهند به سراغ گرایش عمومی MBA بروند.

اگر می‌خواهید بدانید سرفصل های گرایش عمومی در مدیریت ام بی ای چیست باید بگوییم که در گرایش عمومی MBA از همه‌ی مباحث سرفصل‌هایی در نظر گرفته می‌شود و هیچ موضوعی به طور خاص، مورد تأکید و توجه بیشتر قرار نمی‌گیرد.

MBA گرایش استراتژی

گرایش استراتژی همانطور که از نامش پیداست بر مباحث مرتبط با مدیریت استراتژیک تمرکز دارد.

اگر چه استراتژی برای هر کس در هر نوع و هر سطح از کسب و کار مناسب و ضروری است، اما طبیعتاً کسانی که در رده های بالاتر سازمانی هستند، می‌توانند از درس های گرایش استراتژی در MBA بهتر استفاده کنند.

البته رده بالاتر شامل مدیریت یک کسب و کار جدید و یک نفره هم می‌شود و صرفاً به معنای مدیریت یک سازمان بزرگ با چندصد کارمند نیست.

توضیح تکمیلی: فهرست درسها و سرفصلهای گرایش مدیریت استراتژیک در MBA

MBA با گرایش بازاریابی

گرایش بازاریابی MBA هم معمولاً از گرایش های پرطرفدار MBA بوده و احتمالاً همیشه خواهد بود.

شناخت بازار، بخش بندی بازار، شناخت مشتریان، شناخت رفتارهای مصرف کننده، مفاهیمی مانند برند و برندسازی و مدیریت ارتباط با مشتریان، از جمله مباحثی هستند که در گرایش بازاریابی MBA مورد بحث قرار می‌گیرند.

در صورت تمایل، می‌توانید فهرست کامل درس‌های گرایش بازاریابی رشته MBA را با جزئيات بیشتر در متمم بخوانید. مطلب متمم کمی طولانی است و حدود ده دقیقه وقت شما را می‌گیرد. اما باعث می‌شود درک عمیق‌تری از گرایش بازاریابی و درس‌ها و مباحث آن به دست آورید:

دروس گرایش بازاریابی رشته MBA

MBA با گرایش منابع انسانی

MBA با گرایش منابع انسانی از جمله گرایش هایی است که احتمالاً در سالهای آینده‌ی کشور، می‌تواند ارزش آفرین و طبیعتاً ثروت آفرین هم باشد.

اگر چه به نظر می‌رسد که هنوز، بسیاری از دانشجویان MBA متوجه اهمیت بالای آن نشده‌اند و به خاطر اینکه واژه های استراتژی و مارکتینگ برای آنها شناخته شده‌تر است، عموماً انتخاب گرایش مدیریت منابع انسانی MBA را به عنوان انتخاب نخست خود در نظر نمی‌گیرند.

MBA با گرایش مدیریت پروژه

قاعدتاً این گرایش نیاز به توضیح و معرفی ندارد.

در اغلب درس‌های دوره MBA ما در مورد سازمان‌ها و کسب و کارهایی صحبت می‌کنیم که نقطه‌ی آغاز مشخص دارند؛ اما نقطه‌ی پایانی ندارند (یا ترجیح می‌دهیم و تلاش می‌کنیم نداشته باشند).

اما در MBA با گرایش مدیریت پروژه، فرض بر این است که می‌خواهیم دانش مدیریت خود را برای مدیریت پروژه هایی به کار بگیریم که نقطه آغاز و پایان مشخص دارند (مطالعه‌ی بیشتر: تعریف پروژه)

طبیعتاً مدیریت منابع، استراتژی، بودجه ریزی و سایر کارکردهای مدیریت، در چنین شرایطی متفاوت خواهند بود.

لینک مرتبط: آموزش مدیریت پروژه های کوچک

گرایش مالی MBA (مدیریت کسب و کار گرایش مالی)

گرایش مالی در MBA‌ هم از گرایش های پرطرفدار در سراسر جهان است که البته در کشور ما، باز هم به اندازه‌ی سایر گرایش‌ها از آن استقبال نمی‌شود.

شاید بتوان علت این مسئله را در بی‌میل بودن بسیاری از دانشجویان MBA به محاسبات ریاضی و مالی دانست که نه تنها در درس‌هایی مانند حسابداری و مدیریت مالی، بلکه در درس‌هایی مانند مدیریت عملیات و روش های کمّی در تصمیم گیری و تحلیل دینامیک سیستم ها هم مشاهده می‌شود.

البته برخی نیز معتقدند که در کشور ما، به خاطر فارغ التحصیلان مدیریت مالی، احتمالاً کسی که گرایش مالی MBA را خوانده است به سادگی نمی‌تواند در موقعیت‌های مرتبط با مدیریت مالی در سازمان‌ها (خصوصاً سازمان‌های بزرگ) جذب شود.

البته موارد فوق، تنها نمونه هایی از گرایش های رشته MBA هستند و گرایش های دیگری مانند گرایش تجارت الکترونیک، گرایش مدیریت خدمات، گرایش فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی، گرایش کسب و کار بین المللی،‌ گرایش مدیریت عملیات و زنجیره تامین و ده ها گرایش دیگر هم در این رشته ارائه می‌شوند.

اگر می‌خواهید با گرایش مالی MBA بیشتر آشنا شوید می‌توانید دروس گرایش مالی رشته MBA را ببینید و بخوانید.

بهترین گرایش مدیریت کسب و کار برای کار در ایران چیست؟

واقعیت این است که آموزش مدیریت کسب و کار تا حد زیادی تابع دانش، تخصص و مهارت اساتید این حوزه است. در حدی که ممکن است شما منابع انسانی را در گرایش عمومی یک مرکز آموزشی، بهتر از گرایش تخصصی مدیریت منابع انسانی در مرکزی دیگر فرا بگیرید.

بنابراین، نخستین و مهم‌ترین توصیه این است که پیش از توجه به اسم‌های انتخاب‌شده برای گرایش‌ها و تحقیق درباره بهترین گرایش MBA، به استادها، رزومه‌ی آن‌ها و سوابق آموزشی‌شان توجه کنید.

نکته‌ی دیگری هم هست که باید به آن توجه کنید: این‌که شما کدام گرایش مدیریت کسب و کار را انتخاب کرده‌اید، وقتی مهم می‌شود که بخواهید در سازمان‌های بزرگ استخدام شوید. چون آن‌ها بیشتر احتمال دارد که به گرایش های رشته MBA توجه کنند.

اگر قصد دارید به سراغ کارآفرینی بروید یا این‌که در مجموعه‌های کوچک با بروکراسی کم استخدام شوید، احتمالاً گرایش های مدیریت کسب و کار تأثیر چندانی بر سرنوشت مسیر شغلی شما نخواهند داشت.

البته اهمیت گرایش های mba وقتی رنگ می‌بازد که شما در طول تحصیل، علاوه بر آن‌چه رسماً به شما آموزش داده می‌شود، از مطالعه‌ی منابع درسی جانبی هم غافل نشوید (این نکته‌ی آخر بسیار مهم است).

آیا MBA با گرایش مدیریت آموزشی وجود دارد؟

MBA در بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، بر روی جنبه‌های اجرایی مدیریت متمرکز است. اما در رشته مدیریت آموزشی، مباحث نظری فراوانی نیز تدریس می‌شود که فلسفه آموزش و تحقیق و مطالعه در آموزش، از جمله‌ی آن‌هاست.

بنابراین مدیریت آموزشی کمتر در مدیریت اجرایی و MBA مورد توجه قرار می‌گیرد و به چارچوب رشته‌های کلاسیک مدیریت نزدیک‌تر است.

[ مطالعه بیشتر: رشته مدیریت آموزشی چیست؟ ]

مطالب مرتبط

دوره MBA‌ در متمم

فهرست گرایش های دوره MBA در دانشگاه صنعتی شریف

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ