گروه مشاوران بوستون | شرکت BCG

گروه مشاوران بوستون - ماتریس BCG که توسط این گروه ابداع شده شهرت جهانی دارد

گروه مشاوران بوستون یا Boston Consulting Group که معمولاً به شکل مخففِ BCG به آن اشاره می‌شود، یکی از شرکتهای بزرگ جهان در زمینه‌ی مشاوره مدیریت است.

این شرکت خصوصی که در سال ۱۹۶۳ تأسیس شده، هم‌اکنون با بیش از نیم‌قرن عمر، در حدود ۹۰ کشور جهان فعالیت می‌کند و تعداد کارمندان آن حدود ۱۶۰۰۰ نفر برآورد می‌شود.

بنیان گذار گروه مشاوران بوستون،‌ آقای بروس هندرسون (Bruce Henderson) خود فردی شناخته‌شده و متفکر در حوزه‌ی مدیریت و استراتژی بود و نوشته‌ها و مقالاتش هم – چه قبل از تأسیس BCG و چه پس از آن – سرشار از ایده‌ها و تحلیل‌های ارزشمند و پیشتاز بوده است.

ماتریس BCG، علت شهرت گروه مشاوران بوستون

گروه مشاوران بوستون حتی برای کسانی که با صنعت مشاوره مدیریت آشنا نیستند، نامی آشناست. چون ماتریس BCG در تحلیل وضعیت استراتژیک پورتفولیوی کسب و کار، ابزاری است که همه‌ی دانشجویان مدیریت استراتژیک آن را در دوره های آموزش استراتژی می‌آموزند.

البته ماتریس BCG تنها دستاورد تثبیت‌شده‌ی شرکت BCG نیست؛ اما بی‌تردید شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست.

[مطالعه‌ی بیشتر: ماتریس BCG چیست؟ ]

زمینه های فعالیت گروه مشاوران بوستون

گروه مشاوران بوستون در طیف گسترده‌ای از صنایع، فعالیت می‌کند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به صنایع خودرو، داروسازی، بیمه، مالی، رسانه، سرمایه‌گذاری، خرده فروشی، انرژی، محیط زیست، فناوری اطلاعات و معدن اشاره کرد. با مراجعه به سایت BCG می‌توانید فهرست کامل این صنایع را ببینید.

انتشار گزارش های جامع

گروه BCG گزارش‌های ارزشمندی در حوزه‌های مختلف منتشر می‌کند و بسیاری از آن‌ها را به رایگان در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. این شکل از تولید محتوا نقش مهمی در شنیده‌ شدن دائمی این شرکت در رسانه‌ها و نشریات مدیریتی داشته است.

برای کسانی که به یادگیری گزارش نویسی حرفه‌ای علاقه‌مند هستند، کارهای BCG می‌تواند یک الگوی آموزنده باشد. چند نمونه از این گزارش‌ها را می‌توانید از طریق لینک‌های زیر دانلود کنید و ببینید:

گزارش تحلیل ادغام‌ها و خریداری‌ها (M&A) در صنعت دیجیتال

Cracking the Code of Digital M&A

ده درس در زمینه‌ی ارزش آفرینی

10 Lessons from 20 Years of Value Creation Insights

برای درک آینده‌ی فروشگاه‌های  خرده فروشی به چین نگاه کنید

To Sea Where Retail Stores Are Heading, Look to China

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ