افزایش عزت نفس در بزرگسالان چه راه هایی دارد؟

برای افزایش عزت نفس در بزرگسالان ابتدا لازم است عوامل عزت نفس را بشناسیم.

بر اساس گفته‌ی کریستوفر مراک در کتاب عزت نفس می‌توان چهار منبع اصلی برای عزت نفس در نظر گرفت:

  • پذیرش توسط دیگران
  • عمل بر اساس ارزش‌ها
  • احساس قدرتمندی
  • کسب موفقیت و دستاورد

پذیرش توسط دیگران زمانی حاصل می‌شود که اطرافیان خود را به دقت انتخاب کنیم و با کسانی رابطه بسازیم که ما را مورد حمایت قرار دهند (حمایت اجتماعی چیست؟).

عمل بر اساس ارزش‌ها زمانی امکان‌پذیر می‌شود که سلسله مراتب ارزشهای خود را بشناسیم.

برای احساس قدرتمندی باید ابتدا بکوشیم ثروت زمانی خود را افزایش دهیم و سپس از این ثروت زمانی برای توسعه فردی خود استفاده کنیم. با این کار، به تدریج این حس که ما یک چرخنده مکانیکی در یک سیستم پیچیده هستیم از بین می‌رود (خودتان را یک چرخدنده نبینید).

برای کسب موفقیت و دستاورد هم، باید برنامه ریزی کنیم و مراقب باشیم که در هدف گذاری آن‌قدر هدف‌های دست‌بالا تعریف نکنیم که دست‌ نیافتن به آن‌ها، به عزت نفس ما لطمه بزند.

همان‌طور که می‌بینید، افزایش عزت نفس در بزرگسالان به نوعی ساده‌تر از تلاش برای افزایش عزت نفس در کودکان است. چون تقریباً کنترل همه چیز در اختیار خود فرد قرار دارد و می‌تواند برای افزایش عزت نفس، به شکل گام به گام برنامه ریزی کند.

متمم حتی یک برنامه پنج هفته ای افزایش عزت نفس برای بزرگسالان هم بر اساس آموزه‌های کریستوفر مراک تنظیم و منتشر کرده است.

[ مطالعه‌ی بیشتر: دوره عزت نفس ]

[ مطالعه‌ی بیشتر: تعریف عزت نفس ]

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ