جان نش (از بنیان گذاران نظریه بازیها)

جان نش (John Nash) ریاضیدان آمریکایی توسعه دهنده‌ی نظریه بازی‌ها است که در سال ۱۹۹۴ جایزه نوبل اقتصاد را به خاطر تلاش‌هایش در زمینه نظریه بازی‌ها – که البته از سال ۱۹۵۰ شروع شده بود – دریافت کرد.

جان نش در سال ۱۹۲۸ به دنیا آمد و در سال ۲۰۱۵ در سن ۸۷ سالگی در اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست داد.

[مطالعه بیشتر در مورد مرگ جان نش: پایانی برای یک ذهن زیبا]

جان نش - ریاضیدان توسعه دهنده نظریه بازیها

نش تحصیلات دانشگاهی خود را در زمینه مهندسی شیمی (کارنگی ملون) آغاز کرد. اما به خاطر علاقه‌اش به ریاضی، تغییر رشته داد و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضیات دریافت کرد.

جان نش در ۲۲ سالگی مقطع دکترای ریاضیات خود را در دانشگاه پرینستون به پایان رساند و یک سال بعد، به هیأت علمی دانشگاه MIT ملحق شد.

همکاری او با دانشگاه MIT کمتر از ده سال طول کشید و به خاطر بیماری اسکیزوفرنی از سمت استادی دانشگاه استعفا داد و به عنوان محقق، با دانشگاه پرینستون که در آن درس خوانده بود همکاری کرد.

جالب اینجاست که اولین مقاله آکادمیک جان نش در مقطع کارشناسی ارشد هم در مورد چانه زنی و دینامیک مربوط به آن است و Bargaining Problem نام دارد.

رساله دکترای او هم در مورد بازی هایی است که مبتنی بر همکاری نیستند (Non-Cooperative Games). آن رساله را یکی از زیربناهای توسعه اولیه نظریه بازی‌ها می‌دانند.

جان نش در زمینه‌های دیگری هم مطالعه و تحقیق کرده است که اگر چه مهم هستند، اما در سایه‌ی نظریه بازیها، در فضای عمومی کمتر شنیده و شناخته شده‌اند.

جایزه آبل و جایزه جان فون نویمان و جایزه استیل انجمن ریاضیات آمریکا، از دیگر جوایزی هستند که جان نش دریافت کرده است.

اگر چه عموم مردم جان نش و بیماری اسکیزوفرنی او را به واسطه‌ی فیلم یک ذهن زیبا (A Beautiful Mind) با بازی راسل کرو می‌شناسند، اما فیلم مستند A Brilliant Madness (سال ۲۰۰۲) به شکلی واقعی‌تر و عمیق‌تر به چالش‌های زندگی این دانشمند بزرگ پرداخته است.

 

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ