جنگ کره و تقسیم کره به دو کشور کره شمالی و کره جنوبی

جنگ کره شمالی و کره جنوبی که به Korean War یا جنگ کره معروف است، از جمله جنگ‌هایی است که شاید مقیاس آن در مقایسه با جنگ‌های جهانی کوچک‌تر باشد، اما تاثیرات آن بر ساختار سیاسی اقتصادی آسیای جنوب شرق و شاید بسیاری از نقاط جهان همچنان وجود دارد.

کشور کره از سال ۱۹۱۰ پس از خلع پادشاه کره، مستعمره ژاپن بود و توسط ژاپن اداره می‌شد.

این ماجرا پس از جنگ امپراطوری ژاپن و امپراطوری روسیه در سالهای ۱۹۰۴ و ۱۹۰۵ روی داد که دو امپراطوری با اهداف مختلف از جمله مالکیت کره با یکدیگر جنگیدند.

حاصل جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن، تقسیم کره (مستعمره‌ی ژاپن) به دو بخش بود.

سال ۱۹۴۵ در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم، به ژاپن اعلام جنگ کرد و ارتش سرخ به سرعت نیروهای خود را وارد کره کرد تا کره را از سیطره‌ی امپراطوری ژاپن خارج کرده و به قلمرو کمونیست‌ها ملحق کند.

به این ترتیب بخش شمالی کره توسط روسیه و بخش جنوبی توسط آمریکا اشغال شد. اگر چه هر دو طرف توسط نیروهای محلی اداره می‌شدند. اما عملاً کره زمین جنگ آمریکا و شوروی و چین بود.

هر دو طرف معتقد بودند که حاکمیت کل کره در اختیارشان است. اگر چه عملاً فقط نیمه‌ی خودشان را در اختیار داشتند.

این تقسیم موقت تا سال ۱۹۵۰ ادامه داشت.

در سال ۱۹۵۰ حکومت کمونیستی کره شمالی جنگی را برای بازپس گیری جنوب کره آغاز کرد و آن را آزادسازی سرزمین پدری نامید.

روسیه و چین هم به سرعت به کمک کره شمالی آمدند. چین برای کمک آدم می‌فرستاد و روسیه هواپیماها و تجهیزات نظامی خود را روانه‌ی میدان می‌کرد.

بلافاصله پس از آغاز پیشروی به سمت جنوب، آمریکا و سازمان ملل (که با حمایت آمریکا قطعنامه‌ای علیه جنگ صادر کرده بودند) به کره جنوبی لشگرکشی کردند تا بتوانند از توسعه کمونیسم و ورود آن به جنوب (که قلمرو خود می‌دانستند) جلوگیری کنند.

کره شمالی تقریباً تمام کره را – جز بخش‌های کوچکی – در اختیار گرفته بود و آمریکایی‌ها برای بازپس گیری سئول هم هزینه‌های زیادی پرداخت کردند.

طی آن سه سال، عقب نشینی و پیشروی چند مرتبه تکرار شد و بیش از سه میلیون نفر (که حدود ۳۶۰ هزار نفر آنها آمریکایی بودند) جان خود را از دست دادند.

در نهایت، کره به دو کشور شمالی و جنوبی تقسیم شد و جهان هر دو کشور را به رسمیت شناخت.

تجهیزات نظامی و نیروگاه‌های هسته‌ای کره شمالی در آن زمان توسط روسیه تاسیس شد تا کره شمالی بتواند از خود دفاع کند و از سوی دیگر آمریکا نیز از فرصت استفاده کرد تا در کره جنوبی، پایگاه های نظامی متعدد خود را بنا کند.

جنگ کره - نقشه کره شمالی و کره جنوبی

شاید دو نکته زیر برای شما جالب باشد:

نکته اول اینکه کره شمالی و کره جنوبی هرگز توافق نامه صلح امضا نکردند و از لحاظ ادبیات سیاسی، هنوز در وضعیت جنگ به سر می‌برند.

نکته دوم اینکه در اروپای غربی و آمریکای شمالی، گاهی از جنگ سه ساله‌ در کره به عنوان جنگ فراموش شده نام برده می‌شود. چون جنگ جهانی قبل از آن و جنگ ویتنام بعد از آن قرار گرفته و آن مقطع تاریخی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ