دیوید ال بیرچ (نظریه پرداز کارآفرینی)

توضیح: دیوید ال بیرچ (David L. Birch) را با دیوید جی دبلیو بیرچ (David G.W. Birch) اشتباه نگیرید. دیوید جی دبلیو بیرچ، متخصص، سخنران و نویسنده‌‌ای قدرتمند در زمینه‌ی پول و اعتبار و هویت در دنیای دیجیتال است. اما موضوع این مطلب، دیوید ال بیرچ، متخصص کارآفرینی است.

دیوید بیرچ اقتصاددان آمریکایی و نظریه پرداز در حوزه کارآفرینی است که عمده‌ی شهرت خود را به علت تالیف و انتشار مقاله‌ای تحت عنوان فرایند ایجاد شغل یا The Job Generation Process در سال ۱۹۷۹ کسب کرده است.

این مقاله ۵۲ صفحه‌ای که هنگام فعالیت او در دانشگاه MIT منتشر شد، اصطلاح میکروسکوپ اقتصادی را مطرح کرد و توضیح داد که برای شناخت واقعی‌تر ساختار اقتصاد کلان، باید نقش بنگاه‌های کوچک را جدی‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

تا قبل از انتشار این مقاله، هنوز تفکر کسب و کار بزرگ یا Mega-Business در فرهنگ مدیریت آمریکا رایج بود و چشم امید دولتمردان و اقتصاددانان در ایجاد اشتغال به کسب و کارهای بزرگی مانند خودروسازی‌ها، صنایع نظامی و کارخانجات فولاد دوخته شده بود.

دیوید بیرچ این دیدگاه جدید را مطرح کرد که بخش عمده‌ای از ایجاد اشتغال، توسط شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود و با وجودی که این مجموعه‌ها به علت کوچکی خود کمتر به چشم می‌آیند، اما تعداد آنها آن‌قدر زیاد هست که عملاً بار اصلی ایجاد اشتغال بر دوش آنها باشد.

اگر چه امروز نقد‌هایی هم بر روش تحلیل و نگرش دیوید بیرچ وارد است (خصوصاً استفاده از داده‌ها در یک مقطع مشخص زمانی و دسترسی نداشتن به داده‌ها در طول زمان)، اما به این علت که او بحث اهمیت کسب و کارهای کوچک را مطرح کرد، همچنان در میان نظریه پردازان کارآفرینی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

اصطلاح غزال (Gazzelle) برای شرکت‌های چابک دارای رشد سریع – که امروزه بسیار رایج است – برای نخستین بار توسط او به کار برده شد.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ