رابرت کاپلان کیست؟ (مدیریت استراتژیک)

نام رابرت کاپلان (Robert S. Kaplan) را معمولاً در کنار دیوید نورتون می‌شنویم.

رابرت کاپلان که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در مهندسی برق از دانشگاه MIT  گرفته است، مدرک دکترای خود را در رشته تحقیق در عملیات از دانشگاه کورنل اخذ کرده و البته دکتراهای افتخاری متعددی را در زمینه‌ی مدیریت از دانشگاه های معتبر دنیا دریافت کرده است.

رابرت کاپلان استاد مدیریت استراتژیک - رابرت استیون کاپلان یا رابرت اس کاپلان

 

رابرت اس کاپلان یا رابرت دی کاپلان

برخی سایت‌های فارسی زبان، رابرت اس کاپلان را با رابرت دی کاپلان اشتباه می‌گیرند.

رابرت کاپلان با نام میانی استیون (Steven) همان نام معروف حوزه مدیریت استراتژیک است و رابرت کاپلان با نام میانی دیوید (David) در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل فعالیت می‌کند و می‌نویسد.

علت شهرت رابرت کاپلان چیست؟

کاپلان سهم زیادی از سابقه اجرایی خود را به نوعی در ارتباط با حسابداری گذرانده و بیست و دو سال در مجموعه Goldman Sachs فعالیت کرده است (+).

شهرت او در میان جامعه دانشگاهی و علاقمندان به استراتژی، به علت طراحی و توسعه کارت امتیازدهی متوازن یا همان Balanced Scorecard یا BSC (با همکاری دیوید نورتون) است که برای پیاده سازی و اجرای استراتژی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اتفاقاً به ذهنیت حسابداری و بررسی عددی فعالیت‌ها هم نزدیک است.

همچنین از سال 1984 در مجموعه‌ی توسعه رهبری سازمانی، با دانشگاه هاروارد همکاری کرده است.

لینک مرتبط:

یک مصاحبه جذاب از مصاحبه باب موریس با رابرت کاپلان (انگلیسی)

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ