آلفرد بینه (ابداع کننده روش سنجش ضریب هوشی)

آلفرد بینه (Alfred Binet) از جمله مطرح‌ترین روانشناسان فرانسوی است که در نیمه قرن نوزدهم (۱۸۵۷) در فرانسه به دنیا آمد و در پایان نخستین دهه‌ی قرن بیستم (۱۹۱۱) درگذشت.

نام بینه را در زبان انگلیسی بینِی، تلفظ می‌کنند.

آلفرد بینه از بنیان‌گذاران شیوه نوین سنجش هوش (ضریب هوشی) محسوب می‌شود. همچنین او را از جمله بزرگترین روانشناسان تجربه گرا در تاریخ فرانسه می‌‌دانند.

آلفرد بینه - بهره هوشی - ضریب هوشی - تصویر آلفرد بینه در حال اندازه گیری بهره هوشی کودکان

بینه در زمینه‌ی حقوق فعالیت می‌کرد. اما وقتی با هیپنوتیزم آشنا شد، علاقه‌اش به این موضوع در حدی بود که ترجیح داد روانشناسی و حوزه‌های مرتبط با آن را پیگیری کند.

بینه مدتی به عنوان محقق در لابراتوار دانشگاه سوربن فعالیت کرد و همچنین حدود شانزده سال، تا زمان مرگش، سرپرستی آن لابراتوار را بر عهده داشت.

او زمینه‌ی مورد علاقه‌ی خود را به این شکل توصیف می‌کند: سنجش توانمندی انسان‌ها در استدلال و نیز اندازه گیری قابلیت مغز در انجام فرایندهای سطح بالا.

بینه در زمینه‌‌ی روانسنجی و رفتارسنجی، سوابق و تجربیات جالبی دارد. خصوصاً اینکه به سنجش ویژگی‌های فردی در مشاغل مختلف هم علاقه داشت. اگر چه این بخش از فعالیت‌هایش چندان معروف نشدند.

اما به هر حال، مطالعه‌ی ویژگی‌های شطرنج‌بازان، مطالعه خصوصیات و صفات نویسندگان، بررسی توانمندی‌های فکری هنرمندان و ریاضیدانان نیز، از جمله کارهای زیبا و اثرگذار آلفرد بینه در روانشناسی محسوب می‌شوند.

بینه همچنین بنیان‌گذار اولین ژورنال تخصصی روانشناسی در فرانسه بوده است.

متمم، در بحث بهره هوشی کودکان و پرورش کودکان باهوش‌تر، به بینه و مطالعات او توجه زیادی داشته است.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ