سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) چیست؟

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه یا Organization for Economic Co-operation and Development که به صورت مخفف OECD نامیده می‌شود در سال ۱۹۶۱ میلادی تاسیس شده است.

این سازمان قبل از آن هم وجود داشت. اما صرفاً‌ برای توسعه اقتصادی اروپا فعالیت می‌کرد و نام آن OEEC بود. OEEC از حروف اول کلمات Organization for European Economic Cooperation ساخته شده است.

OEEC با هدف بازسازی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل شد. اما با گسترش حوزه‌ی فعالیت‌های خود به کشورهای غیراروپایی از جمله کانادا، مکزیک، ژاپن، کره، دانمارک، نروژ، ترکیه و آمریکا، اساسنامه آن اصلاح شد و نام آن به OECD تغییر پیدا کرد.

در حال حاضر این سازمان، ۳۵ عضو دارد و شاید برای شما جالب باشد که کشور چین، با وجودی که با این سازمان همکاری می‌کند، عضو OECD نیست (+).

کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، زمینه فعالیت خود را بسیار گسترده تعریف کرده‌اند. از جمله ماموریت‌های OECD می‌توان به کمک به ثبات اقتصادی، زمینه سازی برای رشد اقتصادی و دموکراسی و ارتقاء رفاه اجتماعی در کشورهای عضو اشاره کرد (+).

آمارها و گزارش‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، معتبر محسوب می‌شوند و به تایید کشورهای عضو می‌رسند.

همچنین تعریف‌ها و قراردادها و چارچوب‌هایی که برای واژه‌های مربوط به اقتصاد و کارآفرینی توسط این سازمان مطرح می‌شود، در کتاب‌های علمی و فضای آکادمیک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین در فضای کارآفرینی و مدیریت، زیاد پیش می‌آید که بخوانید یا بشنوید که تعریف یک واژه بر اساس پیشنهاد OECD مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ