قلعه حیوانات یا مزرعه حیوانات (Animal Farm)

مزرعه حیوانات یا Animal Farm داستانی است که توسط جورج اورول (George Orwell) نویسنده‌ی انگلیسی نوشته شده و در سال ۱۹۴۵ برای اولین بار در انگلیس منتشر شده است.

این کتاب در ایران به قلعه حیوانات نیز مشهور است.

داستان قلعه حیوانات یا مزرعه حیوانات، بر اساس رویدادهای انقلاب سرخ شوروی نوشته شده است.

خلاصه داستان کتاب قلعه حیوانات

این کتاب با معرفی مردی به نام جونز آغاز می‌شود که مالک مزرعه‌ای به نام مانر است.

او مردی دائم‌الخمر است که توجه زیادی به حیوانات ندارد و صرفاً از آنها بهره کشی می‌کند.

در ادامه‌ی داستان با خوکی به نام میجر پیر آشنا می‌شویم که حیوانات را به شورش علیه جونز دعوت می‌کند و به آنها می‌گوید که در رویای خود، روزگاری را دیده است که حیوانات به خوبی و خوشی در کنار هم در مزرعه، بدون حضور جونز زندگی می‌کنند.

باقی ماجرا، تلاش حیوان‌های مزرعه برای تحقق این رویاست و البته آنچه در آخر داستان شاهد آن هستیم، تغییر خلق و خوی خوک‌ها (به عنوان سرپرست‌های جدید مزرعه) است. به شکلی که کاملاً شبیه جونز رفتار می‌کنند و حتی در خانه‌ی او – که زمانی نماد اشرافی گری بود – ساکن می‌شوند.

در آخرین جمله‌های کتاب توضیح داده می‌شود که حیوانات، با نگاه به چهره‌ی خوک‌ها، نمی‌توانند تفاوت بین آنها و انسان‌ها را (که برای رهایی از چنگال آنها قیام کرده بودند) متوجه شوند.

تناظر بین شخصیتهای داستان قلعه حیوانات و شخصیت‌های انقلاب کمونیستی شوروی

ارباب جونز در این داستان، بر اساس شخصیت و ویژگی‌های نیکلای دوم (تزار روس) تعریف و ترسیم شده است.

ناپلئون بر اساس استالین، اسنوبال بر اساس تروتسکی، اسکوییلر بر اساس مولوتوف، باکسر به عنوان نماد طبقه کارگر، مولی به شیوه‌ی ثروتمندان و اشراف و بنجامین به عنوان نمادی از مخالفان منفعل انقلاب تصویر شده‌اند.

آقای پیلکینگتون و آقای فردریک (مزارع همسایه) هم به نوعی نماد آمریکا، انگلیس، آلمان و سایر کشورهایی هستند که در سمت دیگر بازی سیاسی قرار گرفته بودند.

کامل‌ترین نقد کتاب قلعه حیوانات

اگر چه به سادگی نمی‌توان در مورد کامل‌ بودن یا کامل‌ترین بودن صحبت کرد و نظر داد، اما احتمالاً در میان نقد‌هایی که به صورت آنلاین و رایگان در فضای وب وجود دارد، نقد منتشر شده در Cliffs Notes کامل‌ترین (یا یکی از نقدهای نسبتاً کامل) است و حتی می‌تواند به عنوان مرجع برای دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

ترجمه قلعه حیوانات

در زبان فارسی، ترجمه های متعددی از کتاب قلعه حیوانات یا مزرعه حیوانات وجود دارد. از جمله مترجمانی که دست به ترجمه این کتاب زده‌اند می‌توان به مهنوش جواهری،‌ علی اصغر افرجی،‌ حوریا موسایی، امیر امیرشاهی، احمدکسایی پور و عباس زارعی اشاره کرد.

کتاب صوتی قلعه حیوانات

قلعه حیوانات در ایران در قالب کتاب صوتی هم به شکل‌های متعددی تولید و عرضه شده که از‌ آن جمله، می‌توان به قرائت ترجمه‌ی آقای امیر امیرشاهی توسط مجید آقاکریمی اشاره کرد که در سایت نوار عرضه می‌شود.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ