نیم فاصله چیست؟ چگونه نیم فاصله را به صفحه کلید فارسی اضافه کنم؟

بحث فاصله و نیم فاصله از جمله بحث‌هایی است که برای ما فارسی زبان‌ها و سایر کسانی که رسم الخط آنها پیوسته است وجود دارد.

ما بین کلمات خود، از فاصله استفاده می‌کنیم و بین بخش‌های مختلف یک کلمه، ترجیح می‌دهیم از نیم فاصله استفاده کنیم تا خواندن آن راحت‌تر شود:

استفاده از نیم فاصله در ویندوز و نرم افزارهای مختلف مانند Word

متاسفانه کاربران سیستم عامل ویندوز، در صفحه کلید استاندارد خود دسترسی ساده‌ای برای تایپ نیم فاصله ندارند.

اگرچه Ctrl+Shift+2 همین کار را انجام می‌دهد اما استفاده از آن هنگام تایپ ساده و سریع نیست.

در صورتی که حجم تایپ شما زیاد است، مناسب‌تر خواهد بود از برنامه های فارسی ساز صفحه کلید که نیم فاصله را هم به گزینه‌ها اضافه می‌کنند استفاده کنید.

برنامه‌ی زیر یکی از برنامه‌های ساده برای نصب کیبورد فارسی به همراه نیم فاصله بر روی ویندوز است و روی اکثر نسخه های ویندوز کار می‌کند:

دانلود برنامه فارسی ساز کیبورد (+ نیم فاصله)

توضیح ۱: بعد از نصب این برنامه (توسط اجرای فایل Setup)، با استفاده از دکمه Shift + Space می‌توانید نیم فاصله را تایپ کنید. اما لازم است قبل از آن صفحه کلید خود را تغییر دهید. از همان قسمت پایین سمت راست صفحه که برای انتخاب صفحه کلید فارسی و انگلیسی استفاده می‌کنید، می‌توانید برای انتخاب صفحه کلید جدید هم استفاده کنید. این بار در آنجا دو گزینه‌ی متفاوت برای صفحه کلید فارسی به شما پیشنهاد داده خواهد شد.

توضیح ۲: با این برنامه، احتمال دارد محل دکمه‌ی حرف پ و همینطور کاما تغییر کند.

توضیح ۳: 

اگر علاوه بر فایل‌های Word و پاورپوینت، در وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها هم می‌نویسید و سئو برای شما مهم است، مجبور خواهید بود بعضی جاها بین استفاده از نیم فاصله و زیبا شدن متن و یا استفاده از فاصله کامل و رتبه بهتر در موتورهای جستجو، یکی را انتخاب کنید.

البته الگوریتم یادگیری ماشینی گوگل اخیراً یاد گرفته است که نیم فاصله و فاصله یکی است، اما با توجه به مدت زمان بسیار طولانی که برای به روز شدن ماتریس‌های آن لازم است و نیز در نظر گرفتن اینکه سایر موتورهای جستجو هنوز هم فاصله و نیم فاصله را کاملاً متفاوت در نظر می‌گیرند، منطقی است در تایپ کردن، شیوه رایج تایپ فارسی زبانان را (لااقل در کلمات کلیدی متن خود) مورد توجه قرار دهید.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ