نیکولو ماکیاولی کیست؟

نیکولو ماکیاولی سیاستمدار، مورخ، دیپلمات، نویسنده و فیلسوف ایتالیایی است که در قرن پانزدهم و شانزدهم میلادی زندگی می‌کرد و برخی او را بنیان گذار نگرش مدرن به دانش سیاست می‌دانند.

ماکیاولی سالها سمت‌های اجرایی مختلف در زمینه های دیپلماتیک و نظامی داشت و به همین علت، فضای کار سیاسی را نه فقط به صورت مجرد و از روی کتابها، بلکه در دنیای واقعی نیز تجربه کرده بود.

کتاب شهریار ماکیاولی

شهرت جهانی نیکولو ماکیاولی عمدتاً به علت نگارش کتاب شهریار (The Prince) است.

کتاب شهریار در سال 1513 تالیف شده و هنوز هم به عنوان یک کتاب کلاسیک مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

اصطلاح ماکیاولیسم که برای بسیاری از نویسندگان و متفکران بار معنایی منفی دارد و به معنای نوعی عملگرایی برای حفظ قدرت است، عموماً بر اساس آموزه های این کتاب، مورد شرح و بسط قرار می‌گیرد.

نقدها و نظرات مثبت و منفی در مورد نیکولو ماکیاولی

کسانی که ماکیاولی را می‌شناسند، به دو اردوگاه طرفداران شدید او و مخالفان جدی او تقسیم می‌شوند و به ندرت می‌توان کسی را یافت که نسبت به او خنثی و بی‌تفاوت باشد.

اینکه چرا در مقابل ماکیاولی جبهه منفی وجود دارد، کاملاً قابل درک است. اما شاید سوال این باشد که چه کسانی و به دلایلی از او دفاع می‌کنند.

شاید خلاصه حرف مدافعان ماکیاولی را بتوان در جملات فرانسیس بیکن جستجو کرد:

جمله فرانسیس بیکن در مورد نیکولو ماکیاولی

ویژگی های ماکیاولیست ها در مدیریت و کسب و کار

در سلسله درس‌های مبانی رفتار سازمانی در متمم، یک درس مستقل به ویژگی های ماکیاولیست ها در فضای مدیریت و کسب و کار اشاره شده است.

لینک مرتبط:

مرور بخشهایی از کتاب در باب شهریار ماکیاولی

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ