هری مارکوویتز (Harry Markowitz)

هری مارکوویتز یک اقتصاددان آمریکایی و متخصص نظریه های مالی است که در سال ۱۹۹۰ جایزه نوبل را در رشته اقتصاد دریافت کرده است.

او جایزه نوبل خود را به خاطر نظریه هایش در زمینه ریسک و بازده در بازار بورس و ارزیابی سهام و اوراق قرضه شرکتها دریافت کرده است.

نظریه پورتفولو با کارهای هری مارکوویتز گام بزرگی به پیش برداشته و به همین علت او را مبدع نظریه مدرن پورتفولیو یا Modern Portfolio Theory می‌دانند.

هری مارکوویتز - اقتصاددان آمریکایی و بنیان گذار نظریه مدرن پورتفولیو در ارزیابی سهام شرکتها

مارکوویتز در دانشگاه شیکاگو درس خوانده و چند سال به عنوان محقق در سازمان رند (Rand Corporation) فعالیت کرده است.

این سازمان، مجموعه‌ای غیرانتفاعی است که ابتدا توسط شرکت هواپیمایی داگلاس برای نیروی هوایی آمریکا تاسیس شد و اکنون با بودجه دولتی اداره می‌شود و صدها متخصص بزرگ را به خدمت می‌گیرد تا با مطالعه و تحقیق، به کیفیت خط مشی گذاری و بهبود سیاست‌های کلان دولت کمک کنند.

همچنین همکاری با مرکز تحقیقات شرکت IBM و تدریس در دانشگاه شهر نیوریوک و همکاری تحقیقاتی با دانشگاه کالیفرنیا سن دیه گو، جزو سوابق کاری او محسوب می‌شود.

مارکوویتز همچنین یک زبان برنامه نویسی به نام Simscript طراحی کرده که برای تحلیل‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ