ویلیام مولتون مارستون | تست دیسک فقط یکی از حاشیه‌های زندگی اوست

ایرانیان معمولاً نام ویلیام مولتون مارستون (William Moulton Marston) را در کنار داستان تست دیسک می‌شنوند و می‌خوانند. البته ما در درس تست دیسک متمم توضیح داده‌ایم که مارستون و کتاب او یعنی Emotions of Normal People (هیجانات انسانهای معمولی) ارتباطی با تست دیسک ندارد و چه برخی واژه‌های مشترک با دیسک مانند Dominance و Submission در این کتاب به کار رفته، اما ربط دادن تست دیسک به ویلیام مولتون مارستون، اشتباهی است که می‌تواند ناشی از نخواندن کتاب او یا سوء‌استفاده از نام او و دانشگاهش (دانشگاه هاروارد) باشد.

ویلیام مولتون مارستون

از این‌ بحث که بگذریم، مارستون زندگی جالبی داشته است که حاشیه‌های تست دیسک کم‌اهمیت‌ترین بخش آن است.

در روایت‌های بین‌المللی و خصوصاً زندگی‌نامه‌های آمریکایی، ویلیام مولتون مارستون را معمولاً با دو موضوع دیگر می‌شناسند: زن شگفت‌انگیز و اختراع دستگاه دروغ سنج (+).

مارستون و زن شگفت انگیز

شرکت دی سی کامیکس (DC Comics) سه شخصیت کلیدی را به ادبیات و هنر جهان اضافه کرده است: بتمن (Batman)، سوپرمن (Superman) و واندر وومن (Wonder Woman). مارستون در سال‌های ۱۹۴۰ داستان واندر وومن را برای دی سی کامیکس نوشت و پس از آن واندر وومن علاوه بر کتاب‌های کمیک استریپ به فیلم‌ها و کارتون‌ها راه پیدا کرد.

مارستون کمی خارج از عرف رایج در زمان خود و با دو زن زندگی می‌کرد: الیزابت هالووی (Elizabeth Halloway) و اُلیو بیرن (Olive Byrne). این دو زن آن‌قدر با هم دوست بودند که بعد از مرگ مارستون (در ۵۳ سالگی) هم به زندگی در کنار یکدیگر ادامه دادند و از فرزندان مارستون مراقبت کردند.

گفته می‌شود الیو بیرن الگوی ذهنی مارستون برای خلق واندر وومن بوده است.

داستان زندگی مارستون و همسرانش و خلق شخصیت زن شگفت انگیز حاشیه‌های فراوانی داشته و کتاب‌ها و فایل‌های صوتی و مقاله‌های فراوانی دربارهٔ آن نوشته شده است (+/+).

مارستون و اختراع دستگاه دروغ سنج

کار دیگری که مارستون انجام داد، اختراع یکی از مدل‌های اولیه دستگاه دروغ سنج (پلی گراف) بود. دستگاهی که با اندازه‌گیری پارامترهایی مانند رطوبت پوست و ضربان قلب، شدت هیجانات انسان‌ها را ثبت و ضبط می‌کرد و مارستون مدعی بود که می‌تواند دروغ‌های انسان‌ها را آشکار کند.

ذهن مارستون به شدت درگیر درآمدزایی و کسب سود بود. او یک آژانس تبلیغاتی هم به اسم Hampton, Weeks & Marston تأسیس کرده بود و برای برندهای مختلف کمپین‌های تبلیغاتی می‌ساخت. البته دروغ گفتن مارستون دربارهٔ دستگاه دروغ سنج خودش باعث شد که رونق فعالیت‌های او کم شود و نتواند پروژه‌های بزرگ را ادامه دهد.

ما در متمم در درس تست دیسک دربارهٔ مارستون و کتاب او بیشتر صحبت کرده‌ایم.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ