مدرپ (Med Rep) کیست و شرکت‌ها از استخدام مدرپ‌ چه هدفی دارند؟

مدرپ (به صورت مِدرِپ یا Med Rep خوانده می‌شود) از جمله موقعیت‌های شغلی است که به سختی می‌توانید حد و مرز دقیق آن را تغیین کنید.

واژه‌ی مدرپ از اصطلاح Medical Sales Representative (نماینده فروش پزشکی) گرفته شده است و بر این اساس، می‌توان هر فردی را که برای معرفی و فروش محصولات و تجهیزات در صنعت پزشکی به مشتریان مراجعه می‌کند و با آنها در تماس است، مدرپ دانست.

با این حال در ایران در بسیاری از شرکت‌ها رایج است که دو موقعیت شغلی متفاوت به عنوان ویزیتور (یا فروشنده) و مدرپ (یا نماینده علمی) در نظر می‌گیرند و به عبارتی، مدرپ را در موقعیتی بالاتر از سایر فروشندگان قرار می‌دهند.

حتی ممکن است مدرپ صرفاً به معرفی محصول و پاسخ‌گویی در مورد ویژگی‌های آن بپردازد و عملیات فروش به کارشناسان فروش واگذار شود.

به علت اختلاف نظر در مورد تعریف موقعیت شغلی مدرپ‌، طبیعتاً در زمینه تنظیم شرح شغل و شرایط احراز شغل برای مدرپ‌ها هم دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.

اما آن‌چه اتفاق نظر بر روی آن وجود دارد این است که فروشندگان در حوزه‌های زیر را می‌توان به عنوان مدرپ (MedRep) در نظر گرفت:

  • فروشندگان فعال در شرکت‌های دارویی
  • فروشندگان تجهیزات پزشکی
  • فروشندگان نرم افزارهای پزشکی
  • فروشندگان ابزارها و اکسسوارهای مرتبط با بهداشت، درمان و سلامت
  • فروشندگان محصولات و راهکارهای حوزه‌ی بیوتکنولوژی

در ایران، معمولاً فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی، شیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی و صنایع غذایی و دارویی، از جمله کسانی هستند که به عنوان مدرپ فعالیت می‌کنند.

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ