جان استرمن – متخصص دینامیک سیستمها

جان استرمن یا به شکل کامل‌تر جان دیوید استرمن (John D. Sterman) را می‌توان یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در میان دانشمندان معاصر در زمینه‌ی دینامیک سیستمها (یا چنان‌که در فارسی گفته می‌شود: پویایی شناسی سیستمها) دانست.

فراگیرترین کتاب آموزش دینامیک سیستها یعنی Business Dynamics (پویایی شناسی کسب و کار) متعلق به اوست و همین کتاب، به بهتر شناخته شدن او در سراسر جهان نیز کمک کرده است.

اگر کسانی مانند راسل اکاف و پیتر سنگه را از افراد نامدار در جنبه‌های کیفی تفکر سیستمی بدانیم، در سمت دیگر این حوزه، می‌توان از افرادی مانند جی دبلیو فارستر (J. W. Forrester) و جان استرمن نام برد که از زاویه‌ی عددی و کمّی به تحلیل سیستمها پرداخته‌اند و کوشیده‌اند ابزارها و روش‌های بهتری برای بررسی رفتار سیستمها در طول زمان در اختیار ما بگذارند.

او در حال حاضر، مدیریت گروه دینامیک سیستم‌ها در دانشگاه MIT را بر عهده دارد. هم‌چنین با انستیتیو سیستمهای پیچیده نیو اینگلند (New England Complex Systems Institute یا NECSI) نیز همکاری می‌کند.

جان استرمن - نویسنده کتاب تحلیل پویایی سیستمها در کسب و کارها

ویژگی برجسته‌ی جان استرمن که او را به رهبر حوزه‌ی دینامیک سیستمها تبدیل کرده، تسلط او بر ریاضیات، روشهای کّمی و ابزارهای نوین است.

او در دهه‌های گذشته، با خط مشی گذاری در سطح کلان همواره برخوردی عینی و عددی داشته و در این زمینه کارهای ارزشمندی ارائه کرده است.

هم‌چنان نیز خود را به روز نگه داشته و در سال‌های اخیر که بحث تغییرات اقلیمی و Climate Change مورد توجه قرار گرفته است، از نقش مدل سازی و استفاده از داده های بزرگ یا کلان داده ها (Big Data) در تحلیل دقیق‌تر و واقع‌گرایانه‌تر تغییرات اقلیمی سخن می‌گوید (+).

جان استرمن، از مدافعان جدی توجه به محیط زیست و تصمیم گیری با توجه و تأکید بر پایداری (Sustainability) سیستم‌هاست و از مدافعان جدی توافق پاریس در این زمینه محسوب می‌شود.

شبیه سازی پویایی سیستمها

استرمن در ترویج استفاده از سیستمهای شبیه سازی در مدیریت، نقش مهمی داشته است. با توجه به این‌که برخی از قوی‌ترین سیستمهای شبیه سازی در صنعت پرواز استفاده می‌شود (Flight Simulators) و استفاده از این ابزار در آن حوزه، کاملاً پذیرفته شده است، او هم از اصطلاح Management Flight Simulator استفاده می‌کند.

چون هزینه‌ی تصمیم‌های مدیریتی می‌تواند به مراتب از آسیب‌های احتمالی در پرواز یک هواپیما بیشتر باشد و منطقی است که در این‌جا نیز، مدیران تصمیم‌های خود را پیش از عملی کردن، در سیستمهای شبیه ساز بیازمایند.

متمم از نوشته‌ها، مقاله‌ها و راهکارها وی در تدوین درس‌های تفکر سیستمی و دینامیک سیستمها استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط

معرفی و خلاصه کتاب پویایی شناسی کسب و کار

کتاب پنجمین فرمان

پیتر سنگه و چند جمله کوتاه درباره تفکر سیستمی

تفکر سیستمی

تحلیل دینامیک سیستمها

سایت پاسخ نامه – که در حال مطالعه‌ی آن هستید – به نوعی واژه‌نامه‌ی جنبی مجموعه‌ی آموزشی متمم است. در صورتی که به توسعه فردی علاقه‌مند هستید می‌توانید فهرست درس‌ها و نقشه‌راه‌های یادگیری متمم را بررسی کرده یا این‌که سرفصل‌های دوره MBA آنلاین ما را ببینید.

فهرست درس‌ها    اطلاعات | ثبت‌نام
 
 
 
بهترین پاسخ